2. Odżywiaj się zdrowo

Nadwaga i otyłość to częstszy problem kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Z wiekiem zmniejsza się nasza aktywność fizyczna, a co za tym idzie maleje zapotrzebowanie organizmu na energię dostarczaną z pożywieniem. Jej nadmiar, przy obniżającym się po 40 roku życia metabolizmie, może prowadzić do zbytniego przyrostu masy ciała. Dlatego w tym czasie należy szczególnie uważnie przestrzegać właściwych nawyków żywieniowych i odpowiednio zbilansowanej diety. Posiłki powinny być niewielkie i spożywane w regularnych odstępach czasu.
Zadbanie o odpowiednią dietę w okresie okołomenopauzalnym jest niezbędne nie tylko, by zachować właściwą masę ciała, ale także z uwagi na inne dolegliwości, na które ma wpływ odżywianie.
Po 40. roku życia spada masa kostna i przyspiesza proces niszczenia kości. Gdy dodatkowo w diecie pojawiają się niedobory wapnia oraz witamin z grupy D, pojawia się ryzyko osteoporozy (czyli odwapnienia kości), a co za tym idzie większej podatności na urazy i złamania. Nieodpowiednia dieta zwiększa także możliwość powstawania nowotworów. Odpowiednie żywienie nie tylko zmniejsza ryzyko ich powstawania, ale także odgrywa dużą rolę w ich leczeniu. Zbyt obfite, czy niezdrowe posiłki nadmiernie obciążają układ trawienny i powodują dolegliwości przewodu pokarmowego (wzdęcia, nadkwaśność, bóle brzucha).

ABC właściwej diety w okresie okołomenopauzalnym:

  • Spożywanie niewielkich, urozmaiconych posiłków w równych odstępach czasu
  • Uwzględnienie w diecie dużej ilości warzyw oraz produktów zbożowych z pełnego przemiału, zawierających witaminy, mikroelementy i błonnik
  • Unikanie potraw tłustych i ciężkostrawnych
  • Unikanie podjadania i picia słodkich oraz gazowanych napojów
  • Ograniczenie soli i kofeiny oraz produktów wysoce przetworzonych
  • Spożywanie produktów bogatych w wapń, witaminę D3 oraz potas, magnez, cynk, miedź, selen i fosfor (profilaktyka osteoporozy)
  • Unikanie tłuszczów utwardzonych (margaryny, słodyczy), a także potraw smażonych i odsmażanych
  • Picie ok. 2 litrów płynów dziennie